Funções quadráticas na sala de aula: uma proposta de ensino através da modelagem matemática

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21167/cqdv25e25004

Keywords:

Ensino, Modelagem matem´atica e aplicações, Ensino de funções quadráticas

Abstract

We propose a didactic approach to teaching quadratic functions through mathematical modeling. The proposal is based on a problem that requires determining one side of a rectangle as a function of the height of a trapezoid formed within a triangle, under the condition that the areas of the regions formed are equal. Additionally, the triangle and the rectangle must have the same total areas and heights. We explored this problem situation through an experiment involving the transfer of liquids by gravity between triangular and rectangular reservoirs, allowing students to manipulate, investigate, and validate mathematical concepts. The use of tools such as spreadsheets and GeoGebra simulations provided a dynamic learning environment, enhancing the understanding of the properties of quadratic functions. The proposal was implemented with a first-year high school class, followed by an analysis of the results obtained.

Author Biographies

Wladimir Seixas, Universidade Federal de São Carlos

Bacharel em Matemática pela Universidade Federal de São Carlos (1986), mestre em Matemática pela Universidade de Brasília (1989) e doutor em Matemática Aplicada pelo Queen Mary and Westfield College da Universidade de Londres (1993). Atualmente é Professor Associado na Universidade Federal de São Carlos.

Cleber Aparecido de Almeida, Rede Sesi de Ensino do Estado de São Paulo

Possui graduação em Matemática pelo Centro Universitário Unifafibe (2006). Graduação em pedagogia pela Faculdade de Conchas (2017). Curso de aperfeiçoamento no Ensino de Ciências Exatas pela Universidade Federal de São Carlos, Matem@tica na Pr@tica (2020) e mestre em Ensino de Ciências Exatas pela Universidade Federal de São Carlos (2023). É professor de Matemática no Colégio Plus de Barretos desde de 2009 e da Rede Sesi de Ensino do Estado de São Paulo desde 2019 atuando no ensino fundamental e ensino médio.

Published

2025-07-07

How to Cite

SEIXAS, W.; ALMEIDA, C. A. de. Funções quadráticas na sala de aula: uma proposta de ensino através da modelagem matemática. C.Q.D. - Revista Eletrônica Paulista de Matemática, Bauru, v. 25, p. e25004, 2025. DOI: 10.21167/cqdv25e25004. Disponível em: https://sistemas.fc.unesp.br/ojs/index.php/revistacqd/article/view/474. Acesso em: 11 jul. 2025.

Issue

Section

Edição Especial ERMAC 2024